درباره وبلاگ


اول سلام باش
همیشه دنبال درست کردن همچین وبلاکی بودم
یه منبع که بتونید چیزهایی رو که لازم دارید توش پیدا کنید
اما خیلی از وبلاگهای مشابه کم کم به سمتی رفتن که یا فی لتر شدن یا از حالت یه وبلاگ خوب و رسمی در اومدن
دوست داشتم همین کار رو توی وبلاگ اصلی م انجام بدم اما اونجا یه جورایی یه دنیای دیگه ست و دلم نمیاد که شلوع بشه
اینجا یه اتاق شلوغ هستش
فقط زحمت پیدا کردن چیزی که میخوای با خودت...
»» این وبلاگ در تاریخ 7 شهریور 92 از روی نسخه پشتیبان دوباره بازیابی شد.

مدیر وبلاگ : امید امیدی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
مثل یک اتاق شلوغ
هر چیزی که بخوای
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

4 ـ ولایت‌پذیرى و تبعیت از الگوهاى ذى‌صلاح

راه سپردن و به مقصد رسیدن در وادى پر رمز و راز و پیچیده و غامض عرفان، جز به مدد راهبر و راهنماى به مقصد رسیده و داراى صلاحیت دستگیرى و راهبرى، بسیار صعب و در حد ناشدنى است. كسانى كه بدون مربى و راهنما و راهبر قدم در این وادى نهادهاند یا به گمراهى كشیده شده و یا ناقص و ناتمام ماندهاند. امام سجاد (ع) مىفرماید: «هلك من لیس له حكیم یرشده؛ كسى كه شخص حكیمى ندارد كه ارشادش كند به هلاكت دچار مى شود.»[1] و امام باقر (ع) مى‌فرمایند: «یخرج احدكم فراسخ فیطلب لنفسه دلیلاً و انت بطرق السماء اجهل منك بطرق الارض، فأطلب لنفسك دلیلاً: یكى از شما براى مسافرت چند فرسخى از محل خود بیرون مىرود و براى خویش در طلب راهنمایى بر مى‌آید و حال آنكه تو به راه‌هاى آسمان ناآگاهتر از راههاى زمین هستی، پس براى خود راهنمایى طلب كن.»[2] درخواست‌هاى التماس‌آمیز حضرت موسى (ع) براى كسب اجازه معرفت‌آموزى و پیروى از حضرت خضر (ع) كه قرآن بیان داشته، شاهد گویایى بر ضرورت بهره‌گیرى از راهبران ذى‌صلاح در راه سلوك باطنى است.[3]

گو اینكه در سیر و سلوك عرفانى توجه به دستورات سلوكى و معنوى پیر و شیخ و استاد راهنما فى‌الجمله ضرورى است، اما توجه به مصداق این راهنما به ویژه با توجه به خطرات غیر قابل جبران آن، لازم‌تر مى‌باشد. از این رو سالك در عرفان مثبت بایستى در انتخاب راهنما به این توجه كند كه در فرهنگ عرفان و طى طریقت عرفانى، انگیزه رهبرى معنوى و قطب‌بازى و مدعیان راهبرى و ارشاد بسیار بوده و هست. مسلم است كه مقام‌طلبى تنها در بدست‌گیرى قدرت سیاسى و ظاهرى نبوده و حب مقام را نمى‌توان منحصر در مقام‌طلبى سیاسى و یا نظامى دانست. از این‌رو چه بسا ممكن است افراد شیادی باشند كه براى ارضاى حب جاه و مقام و حتى مال دنیا از رهگذر مریدان معنوى و مذهبى گام بردارند و یا اگر شیاد هم نباشند بدون رسیدن به كمال و كسب شایستگى‌هاى علمى و عملى لازم و شاید هم به خاطر كسب رضاى خدا و احساس مسئولیت، خود را در مسند راهنمایى و شیخى بنشانند. راه چاره اصلى در این است كه با توجه به روایات فراوان نبوى به عروه ولایت و هدایت اهل بیت عصمت و طهارت تمسك كنیم و راه هدایت را از آنها و كسانى كه سر سپرده‌ی واقعى آنها بودند، جویا شویم.

مرحوم علامه طباطبایى فیلسوف و عارف برجسته معاصر شیعى یكى از شرایط و لوازم سیر و سلوك الى‌الله را راهنمایى شیخ و استاد دانسته و مى‌گوید «بیست و یكم: شیخ و استاد. و آن بر دو قسم است: استاد عام، و استاد خاص. استاد عام آن است كه به خصوص مأمور به هدایت نباشد و رجوع به او از باب رجوع به اهل خبره و در تحت عموم «فاسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون»[4] بوده باشد. لزوم رجوع به استاد عام فقط در ابتداى سیر و سلوك است، وقتى كه سالك مشرف به مشاهدات و تجلیات صفاتیه و ذاتیه شد دیگر همراهى او لازم نیست.

و اما استاد خاص، آن است كه به خصوصه منصوص با ارشاد و هدایت است، و آن رسول خدا (ص) و خلفاى خاصه حقه او هستند. و سالك را در هیچ‌حالى از احوال از مرافقت و همراهى استاد خاص گریزى نیست. اگر چه به وطن مقصود رسیده باشد. البته مراد، همان مرافقت باطنى امام است بر سالك، نه فقط همراهى و مصاحبت در مقام ظاهر... اما استاد عام شناخته نمى‌شود مگر به مصاحبت و مرافقت با او در خلاء و ملاء، تا به طور یقین سالك واقعیت و یقین با او دستگیر شود. ابدا به ظهور خوارق عادات و اطلاع بر مغیبات    (امور غیبى) و اسرار خواطر افراد بشر، و عبور بر آب و آتش و طى‌الأرض، و استحضار از آینده و گذشته و امثال این غرایب و عجایب نمى‌توان پی به وصول صاحبش برد؛ زیرا كه اینها همه در مرتبه مكاشفه روحیه حاصل مىشود و از آن جا تا سر حد وصول و كمال، راه بى‌نهایت است... بنابراین نباید در مقابل هر كسى كه متاعى عرضه مىكند و بضاعتى ارایه مىدهد و كشف و شهودى ادعا مى‌نماید، سر تسلیم فرود آورد، بلى در جایى كه تحقیق و تدقیق در حال استاد و شیخ متعذّر یا متعسّر باشد. باید توكل به خدا نموده و آنچه را كه او بیان مىكند و دستور مىدهد با كتاب خدا و سنت رسول خدا و سیره ائمه طاهرین علیهم‌السلام سنجید، اگر موافق بود عمل نماید و الا ترتیب اثر ندهد. بدیهى است چون چنین سالكى با قدم توكل به خدا گام بر مى‌دارد، شیطان بر او سلطه نخواهد یافت.[5]

نتیجه‌گیرى

حاصل كلام اینكه بر مبلغان و مروجان میراث معنوى اسلام فرض است كه به بهانه حضور و نفوذ پاره‌اى از آسیب‌هاى ناخواسته در فرهنگ تصوف و عرفان،  به نفى كلى آن اقدام نكنند و به جاى آن به تبیین تمایزات سیر و سلوك و شیوههاى عرفان ناب و مثبت از عرفان بازارى و منفى بپردازند.

فهم شاخصه این دو نوع روش هر چند مشكل است و وظیفه هر كس نیست، اما در مجموع و با توجه به تعالیم محكم دینى و دیدگاه و سخن طلایه‌داران برجسته و اصیل عرفان و معنویت اسلامى مى‌توان گفت:

1 ـ شاخصه فكرى عرفان منفى تأكید افراطى به بواطن قرآن و حدیث و تأویلات باطل و تفسیر به رأى و انكار ظواهر دینى و گاهى ابتناى صرف بر شهودات و ادعاهاى بى دلیل و یا حداقل راست‌هاى دروغ‌نما است. اما در عرفان مثبت و واقعى عارف و سالك ضمن پذیرش و احترام به ظواهر قرآن و شریعت و ضرورت علم و گردن نهادن و التزام به آن از معانى لطیف و عمیق باطنى دین و تفسیر انفسى دین نیز غافل نیست. در عرفان اصیل نه به بهانه توجه به باطن و حقیقت به ظواهر دینى بى‌توجهى مى‌شود و نه به با صرف تمسك به ظاهر از حقیقت و باطن چشم‌پوشى؛ چرا كه تعالیم ظاهرى و باطنى و شریعت و طریقت و حقیقت از مراتب شریعت به معناى عام آن هستند و هیچ‌یك بدون دیگرى نمىتواند به حیات خود ادامه بدهد.

هم‌چنین عارف ممكن است به كشف و شهودى نیز دست بیاید اما مكتوم است  و رازدار؛ چرا كه: آن را كه خبر شد خبرى باز نیامد.

2 ـ شاخصه‌هاى رفتارى عرفان منفى عبارت است از رهبانیت پیشه‌كردن و از جامعه بریدن و بى‌تفاوتى نسبت به مسایل سیاسى و اجتماعى است، عزلت‌گزینى در كنج صومعه و خانقاه، تكدى‌گرى و كل بر دیگران شدن و اكتفا به چرخ و دلق و كشكول و تبرزین و نمد پوشى و خرقه ظاهرى به تن‌كردن، اما عارف حقیقى هم وارسته از حرص و دنیاطلبى و مقام و شهرت‌پرستى است و هم با احساس حضور همه جایى خدا آرامش معنوى و درونى خود را حفظ مىكند. از حضور در جامعه و خدمت به خلق و احساس مسئولیت اجتماعى پرهیزى ندارد و از حاصل عرق جبین و دست رنج خود ارتزاق مى‌كند. عارف واقعى بر طریقت و حقیقت، سیاست را نیز مى‌افزاید و در عین اینكه از شمشیرش علیه ظلم و در مبارزه با فساد خون مى‌چكد، دنیا را سه طلاقه كرده و در خطاب به انبارهاى طلا و جواهر مى‌گوید: «غرّى غیرى»

3 ـ صاحبان عرفان بازارى و منفى از سر نادانى و به بهانه اهل طریقت بودن خود را بى‌نیاز از مراعات احكام شریعت مى‌دانند و سر از لاابالى‌گرى و اباحى‌مسلكى در مى‌آورند، اما صاحبان عرفان حقیقى شریعت و طریقت و حقیقت را مراتبى در هم تنیده دانسته و اهتمام به هر یك از این مراتب را در جاى خود نیكو می‌شمارند. عارف و سالك در عرفان مثبت به تمامیت دین مىاندیشد و به بهانه طى طریق طریقت و رسیدن به حقیقت قدمى از احكام ظاهرى و فقهى تخطى نمى‌كند.

4 ـ در عرفان ظاهرى و صوفى‌مسلكى بازارى شخص، گاهى به كثرت عبادت خود مغرور شده و گاهى به بهانه وصل، عبادات خود را به حداقل مىرساند و با اتكاء و اعتماد به عبادت خود خویش را برتر از همه دانسته و به مرحله‌اى مى‌رسد كه خود را به خدا بدهكار نمى‌داند. اما عارف واقعى هیچ‌گاه خود را معاف از تكلیف ندانسته و هر چه از مراحل سلوكش مى‌گذرد شور و شوق و رغبت او به كثرت و بندگى و انجام مستحبات بیشتر مى‌شود و از آن لذت مى‌برد و در عین حال خود را در پیشگاه الهى قاصر و مقصر مىشمرد و عمل خویش را به حساب نمى‌آورد.

5 ـ در عرفان منفى شخص با زهدگرایى متكلفانه و افراطى و زاهدنمایى به ترك دنیا تظاهر مى‌كند اما در ته دل او چیزى جز دنیا و كسب مرید نیست اما عارف راستین در عین زهد و پیراستگى خود و بى رغبتىاش به دنیا از نعمت‌هاى خدادادى دنیا نیز بهره مى‌برد و به جاى تكدى‌گرى كار مى‌كند و حاصل تلاش خود را براى رضایت خدا مىخورد و مى‌نوشد و مىپوشد. چنین عارفى اگر چه ریاضات شاقه و فوق طاقت را بر خود تحمیل نمىكند و جسم و روح خود را به رنجورى نمى‌اندازد، اما هیچ‌گاه خود را به مشتهیات نفسانى و كسب رفاه و آسایش و خوش‌گذرانى و كامیابى دنیوى مشغول نمىكند.

6 ـ آنان كه ادعاى عارف بودن داشته و به تعبیر سعدى تنها ظاهر درویشى را به ارث بردهاند به تمسخر علوم كسبى و فقه و فقها پرداخته و تنبلى و بى‌ظرفیتى خود را در كسب علوم توجیه مى‌كنند. اما عارف راستین در كنار قائل بودن به علوم موهبتى و الهامى و معارف شهودى و باطنى و حتى اصل قرار دادن باطن بر ظاهر، به اهمیت و ضرورت فراگیرى علوم ظاهرى شریعت نیز اذعان دارد.[6]


 




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 30 مرداد 1396 08:34 ق.ظ
Good post. I learn something new and challenging on sites
I stumbleupon on a daily basis. It will always be exciting to read through content from other authors and use a little something
from their sites.
چهارشنبه 18 مرداد 1396 01:34 ب.ظ
Heya! I'm at work browsing your blog from my new iphone 3gs!
Just wanted to say I love reading your blog and look forward
to all your posts! Keep up the excellent work!
چهارشنبه 23 فروردین 1396 03:01 ق.ظ
WOW just what I was looking for. Came here by searching for manicure
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب
 
   
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو | Buy Website Traffic