تبلیغات
مثل یک اتاق شلوغ - نگرشی بر مقوله عرفان های بدلی و مدعیان دروغین معنویت - قسمت چهارم
 
درباره وبلاگ


اول سلام باش
همیشه دنبال درست کردن همچین وبلاکی بودم
یه منبع که بتونید چیزهایی رو که لازم دارید توش پیدا کنید
اما خیلی از وبلاگهای مشابه کم کم به سمتی رفتن که یا فی لتر شدن یا از حالت یه وبلاگ خوب و رسمی در اومدن
دوست داشتم همین کار رو توی وبلاگ اصلی م انجام بدم اما اونجا یه جورایی یه دنیای دیگه ست و دلم نمیاد که شلوع بشه
اینجا یه اتاق شلوغ هستش
فقط زحمت پیدا کردن چیزی که میخوای با خودت...
»» این وبلاگ در تاریخ 7 شهریور 92 از روی نسخه پشتیبان دوباره بازیابی شد.

مدیر وبلاگ : امید امیدی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
مثل یک اتاق شلوغ
هر چیزی که بخوای
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

2 ـ ریاضت مشروع

ریاضت در لغت به معناى رام ساختن كره اسب و آموزش سوارى دادن آن و نیز ورزش و بكار انداختن عضلات بدن براى تقویت جسم و رنج كشیدن و تحمل شداید و كارهاى توان فرسا، است. در اصطلاح عرفانى به كارهاى سخت و تمرین نفس به سختىهاى بدنى و روحى، ریاضت گفته مى‌شود. تمرین نفس در میان عرفا بوسیله مخالفت با هوا و هوس و خواهش‌هاى نفسانى و ترك غرایز حیوانى حاصل مى‌شود و نتیجه آن اگرچه مشقت بار و ویرانى تن است اما معمورى جان و رسیدن به حیات روحى و معراج معنوى و تعدیل و رام كردن قواى شهویه و غضبیه و ناطقه را به دنبال دارد.[1]

اساساً سلوك عرفانى و راه تصفیه و تزكیه درون بر ریاضت و مجاهدت نفس استوار شده و از اصول طریقت عرفانى به حساب مىآید. سالك در سلوك عرفانى از آغاز سلوك كار خود را با ریاضت شروع مى‌كند. و در تلاش است تا با اعمالى چون خلوت‌گزینى، گرسنگى، كم‌خوابى و مبارزه با علایق مادى به ریاضت نفس اماره بپردازد. البته در سلوك عرفانى عموماً ریاضت و تعیین مصداق آن به دستور شیخ و پیر است.[2]

اهداف ریاضت عرفانى بنابر تبیین ابوعلى سینا سه چیز است:

1 ـ غیر خداوند را از سر راه دور كند.

2 ـ انسان از آن جهت كه تركیبى از عقل و شهوت است و پهنه وجودش صحنه كشمكش قواى سفلى و علوى است; براى سفر بدون مزاحم به سوى بالا، باید كارى كند كه جنبه سفلى نفس (نفس اماره) مطیع و تسلیم جنبه علوى و عقلى (نفس مطمئنه) گردد; و گر نه به طور دائم در حال كشمكش و رفتن و بازگشتن و ترقى و سقوط خواهد بود.

3 ـ لطیف كردن و رقیق كردن روح است تا آاماده قبول انوار و تجلیاتى شود.[3] پس ریاضت براى خالص و پالایش كردن وجود آدمى است. و بنابر تعبیر مولوى

بهر آن است این ریاضت وین جفا

تا برآرد كوره از نقره جفا[4]

نتایج ریاضت نیز به حسب نوع و مرتبه و كمیت و كیفیت آن، متفاوت است; برخى كه ریاضت‌هاى مشروعشان در حد پایین‌ترى است، مشاعر بالاتر حسى‌شان تقویت مىگردد و با چشم، گوش، لامسه، چشایى و بویایى، حقایق برتر را مى بینند، مى شنوند، لمس مى‌كنند، مى‌چشند و مى‌بویند. هر چه ریاضت دقیق‌تر، گسترده‌تر و مداوم‌تر شود، مكاشفات و مشاهدات برترى حاصل مى‌گردد و هر چه باریك‌تر و لطیف‌تر گردد، تجلیات و انوار الهى بر قلب سالك مى‌تابد و خود را با وجهه‌ی او مواجه مى‌بیند. بنابر تعبیرى، ریاضت مشروع، «تسلیم جان» شدن در مقابل جانان و فانى گشتن در وجه او و باقى ماندن به بقاى اوست.[5]

به هر صورت ریاضت در عرفان اسلامى از لوازم سلوك و رشد و تعالى نفس است و به گفته عارفان «مفتاح همه سعادتها و كیمیایى همه دولتها است»[6] از مهم‌ترین اسباب خروج و رهایى آدمى از حجابهاى ظلمانى مى‌باشد[7] با این همه آن ریاضتى ارزشمند است و سالك را از مهلكه‌ها نجات داده و زودتر و راحت‌تر به نتیجه مىرساند كه منطبق بر دستورات و تعالیم شرع مقدس اسلام و سیره اولیاء الهى باشد و در مجموع، از صافى كتاب و سنت گذشته باشد. تعالیم اسلامى و دستورات كتاب و سنت نیز همواره انسان‌ها را به مجاهدت با هواهاى نفسانى و كوشش و تلاش در راه خدا دعوت مىكند. علاوه بر قرآن، روایات نبوى و ولوى كه در آن به مجاهده با نفس و اهمیت آن تأكید شده نیز فراوان است و مبارزه با نفس را جهاد اكبر مىداند. اساساً بر پایه آیات قرآن و احادیث نبوى از مهم‌ترین اهداف بعثت انبیاء و نبى مكرم اسلام، تهذیب و تزكیه نفوس بشرى و اتمام مكارم اخلاقى به حساب آمده و رسیدن به این مهم، نیز جز به مدد ریاضت نفسانى و مجاهده با خواهشهاى نفس نیست. البته از نگاه اسلام، ریاضت، راه و روش مخصوص به خود داشته و به ظرفیت‌هاى روحى و توانایى‌هاى افراد بشرى توجه شده است. نتیجه‌گیرى صحیح از چنین ریاضتى تنها به مدد ایمان و عمل صالح و انطباق حركات و رفتارها با دستورات خداوند متعال و پیامبر و اوصیاى گرامى آن حضرت میسر است. و در واقع هدایت و تسلیم به دستورات الهى است كه بندگان را به مسیر هدایت درست رهنمون خواهد ساخت.[8] الگوى واقعى در انطباق و تشخیص درستى از نادرستى حركات ریاضتى نیز در وهله نخست، پیامبر است.

«و ان هذا صراطى مستقیما فاتبعوه و لا تتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبیله ذلكم وصاكم به لعلكم تتقون»[9]; و اینكه، این است صراط مستقیم من، پس تبعیت از آن بكنید و از تبعیت كردن از راههاى دیگر بپرهیزید كه شما را از صراط مستقیم بازداشته و پراكنده مىكند، بدانید این توصیه خداى متعال است به شما، باشد كه راه تقوا را در پیش گیرید.» عارفان بزرگى چون ملاصدرا و دیگران نیز به این مهم اذعان داشته و بر آنند كه ریاضت و مجاهدت بایستى منطبق بر شرع باشد و چیزى جز همان دستورات و اوامر و نواهى مختلف شرع نیست.[10]

خلاصه آنكه از نگاه عرفان مثبت و مبتنى بر كتاب و سنت راه كسب تعالى روحى و حالات معنوى و خروج از حجب ظلمانى نه ریاضت‌هاى سلیقه‌اى و نسخه بدل‌هاى انحرافى و دروغین و یا غیر اصیل و یا نهضت‌هاى نوپدید عرفان و معنوى منهاى دین است و نه پناه بردن به بنگ و حشیش و مواد مخدر؛ عارف واقعى همواره این آموزه محكم قرآنى «لقد كان لكم فى رسول الله اسوة حسنه» را مدنظر داشته و بر آن است كه متقن‌ترین راه و مقتداى سلوك، همان قرآن است و سیره و سنت پیامبر و اولیاء الهى و اینكه:

جز به دست و دل محمد نیست

حل و عقد خزینه اسرار

 




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 30 مرداد 1396 03:28 ب.ظ
If you wish for to take a good deal from this
article then you have to apply these methods to your won website.
چهارشنبه 18 مرداد 1396 11:36 ق.ظ
You need to take part in a contest for one of the most useful blogs online.
I most certainly will highly recommend this website!
سه شنبه 29 فروردین 1396 08:04 ب.ظ
Sweet blog! I found it while searching on Yahoo News.
Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News?
I've been trying for a while but I never seem to get there!
Thanks
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب