تبلیغات
مثل یک اتاق شلوغ - نسل جوانتر رهبران‎ایرانی، رویكردغیرانقلابی هاشمی و خاتمی را به نفع میراث آیت‌الله رد می‌كنند
 
درباره وبلاگ


اول سلام باش
همیشه دنبال درست کردن همچین وبلاکی بودم
یه منبع که بتونید چیزهایی رو که لازم دارید توش پیدا کنید
اما خیلی از وبلاگهای مشابه کم کم به سمتی رفتن که یا فی لتر شدن یا از حالت یه وبلاگ خوب و رسمی در اومدن
دوست داشتم همین کار رو توی وبلاگ اصلی م انجام بدم اما اونجا یه جورایی یه دنیای دیگه ست و دلم نمیاد که شلوع بشه
اینجا یه اتاق شلوغ هستش
فقط زحمت پیدا کردن چیزی که میخوای با خودت...
»» این وبلاگ در تاریخ 7 شهریور 92 از روی نسخه پشتیبان دوباره بازیابی شد.

مدیر وبلاگ : امید امیدی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
مثل یک اتاق شلوغ
هر چیزی که بخوای
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
تحلیل عضور شورای روابط خارجی امریکا از نسبت عملگرایی و انقلاب اسلامی/
نسل جوانتر رهبران‎ایرانی، رویكردغیرانقلابی هاشمی و خاتمی را به نفع میراث آیت‌الله رد می‌كنند/ عملگرایی انقلابی چین در ایران بی‏معناست

گروه بین‌الملل ـ حمداله عمادی حیدری: در شرایطی كه به طور معمول، ابعاد اقتصادی و سیاسی حكومت ها برجسته تر از ابعاد فرهنگی آنهاست اما این موضوع درباره جمهوری اسلامی صادق نبوده است و بعد فرهنگی این نظام از ابعاد دیگر آن چه در حوزه سیاست داخلی و چه در حوزه سیاست خارجی برجسته تر بوده است.

به گزارش رجانیوز، از نگاه كارشناسان، آنچه تلاش دشمنان جمهوری اسلامی از جمله آمریكا را برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی در طول بیش از سه دهه گذشته ناكام گذاشته است، همین هویت فرهنگی جمهوری اسلامی است كه بر سیاست داخلی و خارجی آن سایه افكنده است.
دشمنان جمهوری اسلامی هم به اهمیت جنبه فرهنگی این نظام و نقش آن در حفظ هویت انقلابی این تشكیلات اعتراف دارند و همین هویت فرهنگی را علت تمایز انقلاب اسلامی از دیگر انقلاب های جهان و نیافتادن آن در وادی عملگرایی معرفی می كنند.
"ری تكیه" یك كارشناس شورای روابط خارجی آمریكا در مطلبی به تاریخ 22 آگوست 2012(اول شهریور 1391) در مقاله ای تحت عنوان "همه مردان آیت الله" این سئوال را مطرح كرده كه چرا بعد از گذشت دو دهه از رحلت امام خمینی(ره)، رهبران جمهوری اسلامی به جهان‌بینی بنیانگذار انقلاب وفادار مانده‌اند و هنوز در عرصه سیاست خارجی، ایدئولوژی اسلامی وی را اساس قرار می دهند و تلاش می كنند این الگوی ایدئولوژیك را حفظ كنند؟
 وی، انقلاب ضدامپریالیستی چین  و وبتنام را از مصادیق انقلاب هایی اعلام می كند كه در نهایت بعد از دوره كوتاهی از پیگیری اهداف ایدئولوژیك در سیاست خارجی، در مسیر عملگرایی افتادند.
پاسخ این كارشناس شورای روابط خارجی آمریكا به سئوال خود این است كه "هسته ای از حامیان انقلاب، هنوز به ایدئولوژی مذهبی خمینی(ره) و آرمان های وی وفادار هستند."
وی از رهبری معظم انقلاب اسلامی، آیت الله سید علی خامنه ای(مدظله العالی) و همراهانش به عنوان كسانی یاد می كند كه ضمن توجه به اقتضائات زمانه و شرایط بعد از جنگ، از فرهنگ اسلامی انقلاب غافل نماندند و از آن محافظت كردند. 
"تكیه" در عین حال، انتخابات ریاست جمهوری سال 1376 ایران كه به انتخاب سید محمد خاتمی و روی كار آمدن اصلاح طلبان انجامید را شروع دوره ای بسیار مهم از تغییر در سیاست خارجی ایران اعلام می كند.
این كارشناس روابط خارجی آمریكا، سیاست خارجی امام خمینی(ره) را خصومت ورزانه و ایدئولوژیك معرفی می كند و معتقد است، خاتمی در حوزه سیاست خارجی، عملگرایی را جایگزین چنین سیاستی كرد.
وی‌، لیبرال سازی فضای داخلی ایران در كنار بهبود روابط با كشورهای اروپایی و كشورهای حاشیه خلیج فارس را حاصل سیاست خارجی عملگرای دولت خاتمی معرفی می كند.
"تكیه" معتقد است، دولت خاتمی در حوزه سیاست خارجی به منظور بهبود روابط با كشورهای اروپایی و كشورهای حاشیه خلیج فارس در موضوعاتی مثل حكم اعدام سلمان رشدی یا موضوع فلسطین تلاش كرده نظر طرف های غربی و عربی را جلب كند و در این موضوعات نگاه ایدئولوژیك امام خمینی(ره) را تعقیب نكرده است.
این كارشناس روابط خارجی آمریكا اعتراف می كند كه جنگ عراق و افغانستان و رشد اسلامگرایی در منطقه بویژه در سرزمین های اشغالی فلسطین و لبنان و سقوط دیكتاتورهای طرفدار غرب در منطقه، قدرت جمهوری اسلامی را افزایش داده و گروه جدیدی را كه وی از آن تحت عنوان "راست جدید" تعبیر می كند در ایران روی كار آورده كه خواهان بازگشت به آرمان های ایدئولوژیك امام خمینی(ره) هستند.
وی در این مقاله به فتنه 88 هم اشاره می كند و این انتخابات را رقابت بین اشراف و عامه مردم ایران اعلام می كند كه در آن عامه مردم به بازگشت به آرمان های ایدئولوژیك امام خمینی رای دادند.
"تكیه" درباره تفاوت های دولت های محمود احمدی نژاد و خاتمی می نویسد: "آنچه انقلاب ایران را از دیگر انقلاب ها بیشتر متمایز می كند این است كه در اواخر دهه 1990، ایران داشت حداقل در حوزه سیاست خارجی پا جای پای دولت هایی مثل چین و ویتنام می گذاشت اما با انتخاب محمود احمدی نژاد در 2005(1384) این موضوع عقیم ماند. در تضاد با همه انقلاب ها، این نسل جوانتر رهبران ایرانی هستند كه رویكرد غیرانقلابی و عملگرایانه پیشینیانشان، هاشمی رفسنجانی و خاتمی را به نفع میراث خمینی در سیاست خارجی رد می كنند." 
با ناتوانی غرب درتقابل نظامی و حتی اقتصادی با جمهوری اسلامی كه شروع آن با حمله طبس و بعدها جنگ هشت ساله تحمیلی و در نهایت فشارها و تحریم های اقتصادی بود، غرب تنها گزینه پیش روی خود برای تغییر رفتار تهران را استحاله فرهنگ انقلابی جمهوری اسلامی و وارد نمودن انقلابیون در چارچوب بازی و عملگرایی دید. 
تغییر رفتار ایران از طریق استحاله فرهنگی در شرایطی از ابتدای انقلاب اسلامی در دستور کار قرار داشته که اقدامات در این راستا بعد از روی کار آمدن دولت های سازندگی و اصلاحات شدت گرفت.
مقاله مزبور اعتراف یك كارشناس آمریكایی مسائل ایران است كه به خوبی تلاش غرب برای استحاله فرهنگی انقلاب اسلامی را به تصویر می كشد اما این كارشناس در نهایت اعتراف می كند كه جمهوری اسلامی توانسته هویت انقلابی خود را در برابر فشارهای متعدد حفظ كند و چنین مقاله اش را به پایان می رساند كه "عنصر ایدئولوژی همچنان عنصری كلیدی در تعیین نگاه جمهوری اسلامی به خود و نقشش در خاورمیانه است."




نوع مطلب :
برچسب ها : شورای روابط خارجی امریکا، امریکا، رجا نیوز، Onlinedoc،
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب