تبلیغات
مثل یک اتاق شلوغ - گفتگو با منوچهر منطقی درباره خودكفایی صنعت هوایی كشور در شرایط تحریم/ بخش دوم
 
درباره وبلاگ


اول سلام باش
همیشه دنبال درست کردن همچین وبلاکی بودم
یه منبع که بتونید چیزهایی رو که لازم دارید توش پیدا کنید
اما خیلی از وبلاگهای مشابه کم کم به سمتی رفتن که یا فی لتر شدن یا از حالت یه وبلاگ خوب و رسمی در اومدن
دوست داشتم همین کار رو توی وبلاگ اصلی م انجام بدم اما اونجا یه جورایی یه دنیای دیگه ست و دلم نمیاد که شلوع بشه
اینجا یه اتاق شلوغ هستش
فقط زحمت پیدا کردن چیزی که میخوای با خودت...
»» این وبلاگ در تاریخ 7 شهریور 92 از روی نسخه پشتیبان دوباره بازیابی شد.

مدیر وبلاگ : امید امیدی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
مثل یک اتاق شلوغ
هر چیزی که بخوای
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

ناتوانی در بومی‌سازی صنایع هوایی،توهّم است/ تا سه سال آینده هواپیمای پهن‎پیكر ایرانی آزمایش می‎شود

ادامه بخش اول ...


مگر ما در بخش صنایع هوایی، صادرات هم داریم؟

- بله. سال گذشته حدود 20 میلیون دلار فناوری هوایی را صادر كردیم و در نمایشگاه امسال با راهاندازی« فنبازار» زمینهای را فراهم كردیم تا در وهله نخست نیاز كشورهای دوست و اسلامی در این زمینه را دریافت كرده و با توجه به پایههای بسیار قوی پژوهش و مراكز تخصصی و تحقیقاتی قوی صنایع هوایی در ایران، فناوری مورد نیاز آنها را تامین كنیم. اكنون ارزآوری صنایع هوایی 50 درصد است و محصولات سازمان صنایع هوایی بیشتر در بخش فناوری صادر میشوند. در واقع یک سوم از صادرات محصولات صنایع هوایی، فناوری است و تا دو سال آینده در بخش صادرات قطعه و زیرمجموعههای آن نیز 110 درصد ارزآوری خواهیم داشت و تلاش داریم تا علاوه بر تامین نیاز ارزی این صنعت بتوانیم نیاز صنایع دیگر را نیز با تزریق ارز حاصل از صادرات تامین کنیم. تولید محصولات صنایع هوایی در سه بخش بالگردی، هواپیماهای هوانوردی عمومی و هواپیماهای تجاری به عنوان یکی از اولویتهای سازمان صنایع هوایی كشور مطرح است و اكنون برخی از تولیدات ما صادر میشود و در حال حرکت به سمتی هستیم که تمام نیازهای ارزی خود را از طریق صادرات محصولات صنایع هوایی تامین کنیم و این مهمترین هدف برای گسترش فعالیتها در سازمان صنایع هوایی است. 

 وقتی بحث از صنایع هوایی میشود، تمام توجهات به هواپیماهای مسافری معطوف میشود که ما در آن تازهکار محسوب میشویم. در سایر بخشها وضع ما چطور است؟

- به نکته درستی اشاره کردید. به جرات میتوان گفت در برخی بخشهای صنایع هوایی مانند ساخت پهپاد اكنون در سطح بینالمللی قرار داریم و با توجه به برنامهریزیهای جامعی كه انجام شده در صورت حمایتهای لازم میتوانیم جزو برترینهای دنیا باشیم. در زمینه تولید بالگرد نیز واقعا توان سرمایهگذاری و تخصص بینظیری را شاهد هستیم و اكنون طراحی برخی بالگردها به مرحله نمونهسازی رسیده است. محور اصلی نمایشگاه اخیر صنایع هوایی که در پاییز برگزار شد نیز طراحی و ساخت بالگرد بود.

 یکی از مقولههای همیشگی صنایع هوایی ما، تحریمها است. تاثیر تحریمها بر این بخش تا چه حد است؟

- حقیقت آن است که اعمال تحریم علیه صنایع هوایی كشورمان فشار زیادی را برای تامین قطعات صنایع هواپیمایی وارد كرده و گرچه قطعات مورد نیاز قابل تامین است اما هزینه بالایی دارد. به همین سبب، یکی از جهتگیریهای اصلی ما در صنایع هوایی كشور توجه به تحریمها است. بر این اساس توانمندیهای موجود در داخل كشور برای ساخت قطعات را محاسبه كردیم و با حمایت همهجانبه سازمان هواپیمایی كشوری اكنون در حال برنامهریزی هستیم تا قطعهسازان داخلی پس از دریافت تاییدهای ایمنی و كیفیت نسبت به تامین این قطعات اقدام كنند. اما تا زمانی كه این قطعات به سطح كیفیت و ایمنی صددرصد نرسیده اجازه استفاده از آن در هواپیماها صادر نمیشود. این كار آغاز شده و در آینده شاهد تامین قطعات در داخل كشور خواهیم بود.

 به نظر میرسد نكته حائز اهمیت در صنایع هوایی کشورمان، شكلگیری ارتباط تنگاتنگ بین مراكز علمی و این بخش است، آیا تعامل لازم بین صنعت هوایی و دانشگاهها برای اجرای پروژههای این بخش صورت گرفته است؟

- اگر قبل از سال 90 در این زمینه سوال میكردید میگفتم كه تعامل لازم در این زمینه شكل نگرفته و همكاری جامع و پیوستهای وجود ندارد اما از سال 91 با توجه این كه در ساخت یك هواپیما حتما باید بین 20 تا 40 درصد فناوریها در محیط دانشگاهی داخلی بومیسازی شود نسبت به تقسیم كار با تعریف قطبهای مختلف در دانشگاهها اقدام كردیم و این سرآغازی بود بر همکاری صنعت هوایی با مراکز علمی کشور.

 با کدام دانشگاههای كشور در حال همکاری هستید؟

- اكنون دانشگاه امیر كبیر، دانشگاه محوری در طراحی هواپیما، دانشگاه صنعتی اصفهان قطب ناوبری و دانشگاه علم و صنعت قطب موتورهای توربو فن در صنایع هوایی كشورند. با این شرایط اكنون پروژههای خوبی در حال اجرا است، گرچه تا رسیدن به نقطه ایدهآل فاصله داریم اما به جرات میگویم كه در این زمینه به صورت جامع و برنامهریزی شده در حال حرکت هستیم و میتوان نتیجه قابل توجه این تعامل را در آینده نزدیک دید.

 از لحاظ درصدی، تا چه حد از ظرفیت مراکز دانشگاهی در صنایع هوایی استفاده میشود؟

- اگر بخواهم منصفانه در این زمینه اظهار نظر كنم باید بگویم كه این تعامل بیش از 50 درصد ایجاد شده است.

 در ذهنتان، مرحله بعدی توسعه صنایع هوایی کشور را چه میدانید؟

- باید یك یا دو پروژه به صورت كلیدی داشته باشیم كه نقش صنعت، دانشگاه و بخش خصوصی مشخص باشد تا همانند صنعت خودرو كه زنجیره تامین قطعات را داریم در صنایع هوایی نیز باید از طریق شكل دادن به شركتهای دانشبنیان این زنجیره را فراهم كنیم.

 آیا برای عملی کردن این ایده، اقدامی هم کردهاید؟

- برای شكل دادن زنجیره تامین قطعات در صنایع هوایی باید زیرساختهای لازم و بخصوص آزمایشگاههای علمی تكمیل شود. مثلا اكنون در پروژه بالگرد بسیاری از زیر‌‌ساختها را داریم كه باید با انجام تغییرات، شرایطی را فراهم آوریم كه هزینه كمتری را نسبت به سایر كشورهایی كه در این عرصه فعال هستند را شاهد باشیم. آزمایشگاههای علمی میتواند بین همه اعضای زیرمجموعه صنایع هوایی مشترك باشد.

 و سوال آخر: مهمترین مشکلات پیش رو؟

عمدهترین چالش پیش روی صنایع هوایی چالش ذهنی است، یعنی این كه باور به ضرورت فعالیت در این حوزه شكل گیرد. تنگناهای مالی، فناوری و یا اعمال تحریمها در رده بعدی قرار دارند. چالش دیگر آن است كه یكپارچهسازی مجموعههای عظیم صنعت، دانشگاه و بخش خصوصی فرآیندی سخت بوده و انرژی بسیار بالایی لازم است تا این مجموعهها همدیگر را قبول داشته باشند.





نوع مطلب :
برچسب ها : صنعت هوایی، منوچهر منطقی، سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح، رجا نیوز، مثل یک اتاق شلوغ،
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب