تبلیغات
مثل یک اتاق شلوغ - گفتگو با منوچهر منطقی درباره خودكفایی صنعت هوایی كشور در شرایط تحریم/ بخش اول
 
درباره وبلاگ


اول سلام باش
همیشه دنبال درست کردن همچین وبلاکی بودم
یه منبع که بتونید چیزهایی رو که لازم دارید توش پیدا کنید
اما خیلی از وبلاگهای مشابه کم کم به سمتی رفتن که یا فی لتر شدن یا از حالت یه وبلاگ خوب و رسمی در اومدن
دوست داشتم همین کار رو توی وبلاگ اصلی م انجام بدم اما اونجا یه جورایی یه دنیای دیگه ست و دلم نمیاد که شلوع بشه
اینجا یه اتاق شلوغ هستش
فقط زحمت پیدا کردن چیزی که میخوای با خودت...
»» این وبلاگ در تاریخ 7 شهریور 92 از روی نسخه پشتیبان دوباره بازیابی شد.

مدیر وبلاگ : امید امیدی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
مثل یک اتاق شلوغ
هر چیزی که بخوای
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
ناتوانی در بومی‌سازی صنایع هوایی،توهّم است/ تا سه سال آینده هواپیمای پهن‎پیكر ایرانی آزمایش می‎شود

 هنوز دیر زمانی از شكلگیری صنعت هوا فضا در كشورمان نمیگذرد كه نشانههای رشد و بالندگی این صنعت با به پرواز درآمدن هواپیماهای ساخت داخل و طرحهای كوتاه و بلندمدت برای اجرای پروژههای بزرگ، توجه كشورهای منطقه را به خود جلب كرده است.

به گزارش رجانیوز، این در حالی است كه تا چند سال پیش صنایع هوایی ایران حتی برای حضور در ناوگان هوایی نظامی و مسافری كشورمان حرفی برای گفتن نداشت. اما اكنون به گفته رئیس سازمان صنایع هوایی كشورمان، پیشرفتهای به دست آمده در این صنعت نه تنها مایه مباهات هر ایرانی است بلكه حتی مسئولان كشورهای منطقه نیز با وجود اختلاف مشی سیاسی و اقتصادی با ایران اسلامی از پرواز هواپیمای ایران 140 متحیرند و كشورهایی كه چند سال زودتر از ایران پا به این عرصه گذاشته بودند اكنون در رقابت با نبوغ و پشتكار ایرانی حتی در شرایط تحریم اقتصادی، جا ماندهاند.

منوچهر منطقی از آذرماه سال 1388 پس از سال‌ها مدیریت در شركت خودروسازی ایران‌خودرو، از سوی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، به سمت مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح منصوب گردید. آگاهی از دلمشغولی‌های وی بیانگر نقشه راه و بیمها و امیدهای پیش روی صنعت نوپای هوایی ایران و امكان پیشرفت در شرایط اقتصاد مقاومتی است. گفتگو با منوچهر منطقی را كه هفته نامه 9 دی منتشر كرده است كه میخوانید:

 در چند سال اخیر، بحث ساخت هواپیماهای مسافری مطرح شده که با واکنشهای مثبت و منفی زیادی همراه بوده است. برخی کارشناسان، ورود به این عرصه را به علت عقبماندگی تاریخی ایران در صنایع هوایی، فاقد توجیه فنی و اقتصادی میدانند. به عنوان مدیری که پیگیر اجرای چنین طرحی هستید، چه پاسخی به این نقدها دارید؟

- بله این موضوع، مطرح است. هنوز هم این بحث كه تا چه حد در صنایع هوایی دارای مزیت نسبی یا توانمندی هستیم از جمله چالشهای پیش روی این صنعت است و البته باید در این زمینه بیشتر كار كنیم. اما پاسخ این انتقاد را با یک مثال تاریخی میدهم.  اگر 20 سال پیش در زمینه توسعه صنایع موشكی و بومیسازی آن هم صحبت میكردیم همین ذهنیت وجود داشت اما اكنون با توجه به پیشرفتهای به دست آمده و اقتدار موشكی كشورمان این ذهنیت، چه در داخل و چه در منطقه و جهان كمرنگ شده است. ببینید، از 15 سال پیش انتقال تكنولوژی برای ساخت هواپیما را شروع كردیم اما كمتر به تجاریسازی در این صنعت توجه شد. اما از سه سال پیش با حمایت سازمان هواپیمایی كشوری، بیشتر به تجاری‌‌‌سازی در این صنعت پرداختهایم که هواپیمای ایران 140 به عنوان محصول مشترک ایران و اوکراین، نتیجه این توجهات است. اكنون هواپیمای ایران 140 با پرواز در 30 شهر كشور در مرحله آزمایشی با حدود سه هزار ساعت پرواز، 60 هزار نفر مسافر را جابجا كرده است. از این هواپیما بیشتر در شهرهایی استفاده كردهایم كه هواپیماهای بزرگ رغبت كمتری برای پرواز به این شهرها به دلیل كوچك بودن باند پرواز یا پایین بودن تعداد مسافران دارند. هواپیمای ایران 140 را در خطوط پروازی استانی به كار گرفتیم و در واقع ماموریت این هواپیما نیز همین بوده است. 

 تا كنون چه تعداد هواپیمای ایران 140 در داخل كشور تولید شده است؟

- توجه داشته باشید که در صنایع هوایی این گونه نیست كه هواپیما را تولید و منتظر مشتری بمانیم بلكه در ابتدا باید هواپیما به مشتریان شناسانده شده و سپس بر اساس سفارشهایی كه برای ساخت دریافت میشود نسبت به ساخت اقدام كرد چرا كه هزینه تمامشده تولید هواپیما بسیار بالا است حتی در صورتی كه بانك هم تامین این هزینه را متقبل شود مبنای كار، درخواست ساخت هواپیما است. بر این اساس درخواستها برای ساخت هواپیمای ایران 140 از سال 90 و 91 آغاز شده و برای ساخت سالانه 10 تا 12 هواپیما برنامهریزی كردهایم و فكر میكنم اكنون در بخش خارجی و داخلی این هواپیما مشتریان خاص خود را دارد و مورد اقبال قرار گرفته است. اكنون این هواپیما در روسیه و اوكراین تولید شده و قزاقستان هم برای تولید آن برنامهریزی كرده است.

 چه برنامه‌‌ریزیای برای افزایش تولید هواپیمای ایران 140 صورت گرفته است؟

-  با توجه به این كه اكنون بیشترین سرمایهگذاری برای تولید این هواپیما در كشورمان است، تشكیل كنسرسیومی برای تولید ایران 140 را دنبال میكنیم چرا كه این هواپیما جایگزین خوبی برای هواپیمای فوكر 50 است كه از رده خارج شده و یا آنتونوف 28 كه در حال از رده خارج شدن است. در واقع این هواپیما به طور بالقوه بازار خاص خود را دارد و تلاش داریم تا این توانمندیهای بالقوه را به فعلیت در آورده و میزان تولید هواپیمای ایران 140 و سایر هواپیماهای مسافربری را افزایش دهیم.

 آیا غیر از هواپیمای ایران 140، برنامه دیگری برای تولید هواپیماهای مسافری دارید؟

- بر اساس مصوبه شورای عتف (شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری) برای تولید هواپیماهای 100 تا 150 نفره نیز برنامهریزی شده و ساخت این هواپیماها به عنوان یك پروژه محوری در سطح دانشگاهها و صنعت و با مشاركت سازندگان داخلی و مشاوران بینالمللی كه میتوانند با ما همكاری كنند، مد نظر قرار گرفته و این پروژه اكنون با سرعت بالایی به پیش میرود به نحوی كه پروژه مذكور در نمایشگاه اخیر هفته پژوهش به عنوان یكی از پروژههای كلیدی مصوب در شورای عتف اعلام شد.

 سازمان صنایع هوایی چه اقداماتی در زمینه تقویت ناوگان هوایی مسافربری كشور داشته است؟

- با توجه به تاثیرپذیری ناوگان مسافری كشورمان از تحریمهای ناعادلانه كشورهای غربی طی چند سال اخیر، سازمان صنایع هوایی حوزه دیگر خط مشی فعالیتهای خود را در زمینه ارائه خدمات به این ناوگان تعریف و تبیین كرد. و اكنون در این حوزه برای نوسازی، ارتقا و تمدید عمر هواپیماهای مسافربری داخلی و بالگرد توانمندی بسیار بالایی داریم به نحوی كه اكنون هیچ هواپیمای پهنپیكر ملكی در شركتهای هواپیمایی داخلی وجود ندارد كه اورهال (تعمیر و آمادهسازی هواپیما برای پرواز) آن در خارج از كشور صورت گیرد. گرچه هواپیماهای اجارهای مجبور هستند تا در كشورهای مبدا اورهال شوند اما حتی در ارائه خدمات به این گونه هواپیماها در داخل كشورمان نیز محدودیتی نداریم.

  چندی پیش از آغاز تغییر پلت فرم هواپیمای پهنپیكر و عرضه آن به بازار در آینده نزدیك خبر داده بودید، این هواپیما تا چه زمانی ساخته خواهد شد؟

تغییر پلت فرم هواپیمای پهن پیكر بر اساس پروژهای بوده كه در شورای عتف مصوب شد و كارهای اولیه در این زمینه آغاز شده است و تلاش میكنیم كه تا سه سال آینده این هواپیما وارد مرحله آزمایش شود. زیرا تا زمانی كه آزمایشهای لازم در مورد این هواپیما صورت نگرفته و شرایط ایمنی لازم را نداشته باشد نمیتواند وارد ناوگان هوایی كشور شود.

  جایگاه كنونی صنایع هوایی كشورمان در منطقه چطور است؟ با توجه به سرمایهگذاریهای هنگفتی که کشورهای عربی در بخش هوایی میکنند، آیا ما قادر به رقابت با آنها هستیم؟

- به رغم سرمایهگذاری اغلب كشورهای منطقه در صنایع هوایی به جرات میگویم که با در نظر گرفتن معدل پیشرفت، ایران در این صنعت از همه كشورهای منطقه حداقل یك سر و گردن بالاتر است. باید توجه كرد كه در دهه آخر پیش از انقلاب و طی سه دهه بعد از آن پایههای بسیار خوبی برای صنایع هوایی كشور گذاشته شده است اما از آنجا كه این طرحها بیشتر جنبه دفاعی داشته كمتر مورد توجه قرار گرفته است اما اكنون با مباحثی كه مطرح شده و هواپیماهای ساخت داخل وارد ناوگان هوایی كشورمان شده است، این صنعت بیشتر به عنوان یك صنعت ملی معرفی شده و زمینه مشاركت همه بخشها را فراهم كرده است.

  راهبرد اصلی کشور برای توسعه صنایع هوایی خصوصا در بخش مسافری چیست؟

- طی چهار سال اخیر این خط مشی را مورد توجه قرار دادهایم كه دستاوردهای حاصل شده در بخشهای مختلف را به سطح ملی وارد كنیم تا ضمن آن كه بخش دفاعی به وظایف خود به خوبی عمل میكند، بستر مناسبی برای توسعه و تجهیز ناوگان هوایی از طریق ساخت هواپیماهای داخلی فراهم شود. برای پیشرفت بیشتر، برنامهریزی در 4 حوزه را هدفگذاری كردهایم. نخستین حوزه، توسعه فناوریهای هوایی و صادرات آن است چرا كه در صنایع هوایی لازم نیست تا الزاما محصول نهایی صادر شود بلكه میتوان محصول، خدمات و فناوری را صادر كرد و این سه موضوع در یك مرحله اهمیت قرار میگیرد.

 مگر ما در بخش صنایع هوایی، صادرات هم داریم؟

- بله. سال گذشته حدود 20 میلیون دلار فناوری هوایی را صادر كردیم و در نمایشگاه امسال با راهاندازی« فنبازار» زمینهای را فراهم كردیم تا در وهله نخست نیاز كشورهای دوست و اسلامی در این زمینه را دریافت كرده و با توجه به پایههای بسیار قوی پژوهش و مراكز تخصصی و تحقیقاتی قوی صنایع هوایی در ایران، فناوری مورد نیاز آنها را تامین كنیم. اكنون ارزآوری صنایع هوایی 50 درصد است و محصولات سازمان صنایع هوایی بیشتر در بخش فناوری صادر میشوند. در واقع یک سوم از صادرات محصولات صنایع هوایی، فناوری است و تا دو سال آینده در بخش صادرات قطعه و زیرمجموعههای آن نیز 110 درصد ارزآوری خواهیم داشت و تلاش داریم تا علاوه بر تامین نیاز ارزی این صنعت بتوانیم نیاز صنایع دیگر را نیز با تزریق ارز حاصل از صادرات تامین کنیم. تولید محصولات صنایع هوایی در سه بخش بالگردی، هواپیماهای هوانوردی عمومی و هواپیماهای تجاری به عنوان یکی از اولویتهای سازمان صنایع هوایی كشور مطرح است و اكنون برخی از تولیدات ما صادر میشود و در حال حرکت به سمتی هستیم که تمام نیازهای ارزی خود را از طریق صادرات محصولات صنایع هوایی تامین کنیم و این مهمترین هدف برای گسترش فعالیتها در سازمان صنایع هوایی است. 

 وقتی بحث از صنایع هوایی میشود، تمام توجهات به هواپیماهای مسافری معطوف میشود که ما در آن تازهکار محسوب میشویم. در سایر بخشها وضع ما چطور است؟

- به نکته درستی اشاره کردید. به جرات میتوان گفت در برخی بخشهای صنایع هوایی مانند ساخت پهپاد اكنون در سطح بینالمللی قرار داریم و با توجه به برنامهریزیهای جامعی كه انجام شده در صورت حمایتهای لازم میتوانیم جزو برترینهای دنیا باشیم. در زمینه تولید بالگرد نیز واقعا توان سرمایهگذاری و تخصص بینظیری را شاهد هستیم و اكنون طراحی برخی بالگردها به مرحله نمونهسازی رسیده است. محور اصلی نمایشگاه اخیر صنایع هوایی که در پاییز برگزار شد نیز طراحی و ساخت بالگرد بود.






نوع مطلب :
برچسب ها : صنعت هوایی، منوچهر منطقی، سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح، رجا نیوز، مثل یک اتاق شلوغ،
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب